روش برنامه ریزی و محاسبه سرعت در EMC VNX – POOL

 

در این آموزش قصد دارم یک راهنما برای روش محاسبه تعداد و نوع هارد دیسک های مورد نیاز یک Pool بر اساس ( Throughput ( IOPS مورد نیاز، ارائه نمایم. این روش یک شیوه Rough-Order-of Magnitude یا همان ROM است که در خروجی تقریبی از تعداد هارد دیسک های مورد نیاز به شما ارائه می نماید. پیشنهاد می شود قبل از اقدام به تواید LOM خود، در این خصوص حتما از مشاوره و راهنمایی یک متخصص EMC در این زمینه بهره ببرید.

در ابتدا قصد داریم تاثیر انواع مختلف RAID ها را دریابیم. تفاوت اصلی میان RAID های مختلف در سرعت و عملکرد Write آنها می باشد. این در حالی است که سرعت و عملکرد Read در تمامی انواع RAID ها یکی است. برای فرآیند Write در انواع RAID ها داریم :

  • Mirrored RAID 1/0 : ۱ Host Write = 2 Writes
  • Parity RAID 5 : ۱ Host Write = 2 Reads + 2 Writes
  • Parity RAID 6 : ۱ Host Write = 3 Reads + 3 Writes

پس با در نظر گرفتن موارد فوق برای محاسبه IOPS تولید شده از یک RAID داریم :

Parity R A I D 5

Drive IOPS = Read IOPS + 4xWrite IOPS

Parity R A I D 6

Drive IOPS = Read IOPS + 6xWrite IOPS

Mirrored R A I D 1/0

Drive IOPS = Read IOPS + 2xWrite IOPS

به عنوان یک مثال، فرض کنید که بر اساس نرم افزارهای کنترلی و یا بنا به پیشنهاد تولید کننده نرم افزار، هاست شما به IOPS برابر با ۲۰,۰۰۰  با ضریب ۸۰% برای Read و ۲۰%  برای Write نیاز دارد. فرض بگیریم نوع RAID پیشنهاد شده نیز RAID 5 است. حال نیاز داریم که بتوانیم برای این نرم افزار تعداد و نوع هارد دیسک های مورد نیاز را محاسبه نماییم.

Drive IOPS = (0.8 x ۲۰,۰۰۰ + ۴ x (۰.۲ x ۲۰,۰۰۰))

Drive IOPS = 32,000

پس من باید یک هارد دیسک ( قطعا Logical ) با IOPS برابر ۳۲.۰۰۰ برای عملکرد مناسب نرم افزار در اختیار هاست قرار دهم.

تخمین تعداد دیسکهای مورد نیاز بر اساس IOPS

بر اساس جدول ارائه شده ، با انجام محاسبات بسیار ساده ای می توان تعداد هارد دیسک های مورد نیاز هر Pool را تخمین زد. در مثال ارائه شده فرض بر وجود نرم افزارهایی با Small-Block Random I/Oنظیر DataBase ها با Block Size های نظیر ۱۶KB و یا کوچکتر از آن است.

فرض کنید ما می خواهیم برای این منظور، از هارد دیسک های SAS 15K در یک Homogenous Pool استفاده کنیم. در این حالت با توجه به IOPS مورد نیاز یعنی ۳۲.۰۰۰  با انجام یک محاسبه ساده داریم :

۳۲۰۰۰  IOPS / 180 IOPS PER DISK = 177.8 Disks

با توجه به اینکه قرار است ما از RAID 5 استفاده نماییم و در این نوع RAID ما انتخاب های ۴+۱ و یا ۸+۱ داریم، ( در آموزش ” Storage Pools در مقابل RAID Groups ” در این خصوص توضیحات لازمه ارائه شده است. ) بنابراین ما ۱۸۰ عدد هارد دیسک نیاز داریم. در نتیجه اگر از ۴+۱۱ استفاده کنیم داریم :

۳۶ x RAID 5 ( 4+1 ) Private RAID Groups

در حالت دوم می توان متصور بود که با استفاده از تکنولوژی FAST VP یک Heterogeneous Pool با دو Tier با استفاده از هارد دیسک های Flash و SAS تولید می کنیم. برای این منظور از ۵ عدد Flash دیسک برای تولید IOPS و کاهش تعداد دیسک های SAS استفاده می کنیم. در این حالت داریم :

IOPS تولید شده تنها توسط ۵ عدد SAS Flash VP

۵  X 3500IOPS ( SAS Flash VP ) = 17,500 IOPS

در این وضعیت IOPS باقیمانده برابر ۱۸.۵۰۰ می باشد که این IOPS بایستی توسط هارد دیسکهای SAS 15K تامین شود. برای این منظور داریم :

۱۸,۵۰۰ / ۱۸۰ = ۱۰۲,۷

 با در نظر گرفتن RAID 5 بصورت ۴+۱ ، ما به ۱۰۵ هارد دیسک SAS 15K نیاز داریم.

در نتیجه با بهره گیری از تکنولوژی FAST VP ما تعداد ۷۰ عدد هارد دیسک کمتر نسبت به حالت Homogenous Pool ( حالت اول ) نیاز داریم. این قدرت Flash دیسکها است.

لطفا همیشه به خاطر داشته باشید که ۴ هارد دیسک اولی روی تجهیز، هاردهای Vault نامیده می شوند و در محاسبه سرعت و ظرفیت تجهیز هیچ نقشی ندارند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *