معرفی دستگاه های ذخیره سازی متصل به شبکه  NAS

معرفی دستگاه های ذخیره سازی متصل به شبکه  NAS

سینولوژی

در سال های اخیر روش های جدیدی به منظور ذخیره سازی داده در شبکه های کامپیوتری پدید آمده است. یکی از این روش ها که از محبوبیت فراوانی برخوردار است، ذخیره سازی داده بر روی دستگاهی است که از طریق ارتباطات شبکه ای نظیر کابل ها، شبکه های بیسیم و.. بتوان به آن ها دسترسی یافت. به این گونه دستگاه ها به اصطلاح، دستگاه های ذخیره سازی متصل به شبکه یا  NAS[۱]گفته می شود. این ابزارها به کاربران خانگی و شرکت ها امکان ذخیره و بازیابی مقادیر زیادی از اطلاعات مورد استفاده آن ها را می دهد.

houpad-arti

در گذشته، فلاپی دیسک ها به طور گسترده ای برای به اشتراک گذاشتن داده ها استفاده می شدند(فلاپی دیسک ها دست به دست می شدند). این ابزارها از صفحات مغناطیسی به منظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کردند، اما با مقیاس های امروزی ظرفیت ناچیزی داشتند. امروزه اگرچه مکانیزم ذخیره سازی بر روی صفحات مغناطیسی هنوز بر روی هارد دیسک ها مورد استفاده قرار می گیرد، اما در دنیای امروز نیاز به ابزارهای ذخیره سازی با ظرفیتی به مراتب بیشتر از ظرفیت فلاپی دیسک ها و با قابلیت دسترسی و جابه جایی از طریق شبکه وجود دارد.

کسب و کارها

کسب و کارهای امروزی تعداد زیادی از اسناد الکترونیکی از جمله فایلهای متنی، فایل های تصویری، فایل های صوتی و کلیپ های ویدیوئی را تولید و نگهداری می کنند، به علاوه کاربران خانگی با پیدایش فایل های موسیقی، تصاویر، ویدئویی و… نیاز به ابزارهای ذخیره سازی را بیشتر و بیشتر احساس می کنند. به منظور حل مشکلات ذخیره سازی و دسترسی به داده ها، استفاده از ابزاری متمرکز به منظور سرویس دهی به کاربران از طریق شبکه پیشنهاد متخصصان این حوزه است. در ساده ترین شکل ممکن می توان از فایل سرورها که کامپیوتری هستند که در آن یک سیستم عامل اشتراک گذاری فایل ها را کنترل میکند، بهره برد. اما این راه حل نیازمند دستگاه هایی است که علاوه بر قابلیت پردازشی مناسب و پشتیبانی از حافظه هایی با ظرفیت بالا، قابلیت سرویس دهی همزمان به چندین کاربر را نیز داشته باشند.

ذخیره سازی تحت شبکه چیست؟

دستگاه های NAS مجموعه ای از هارددیسک ها هستندکه کاربران می توانند از طریق شبکه به آنها دسترسی پیدا کنند. این دستگاه ها دارای یک سیستم عامل هستند که برای کاربردهای ذخیره سازی اختصاصی سازی شده است. از NAS به منظور مدیریت متمرکز فایل ها و منابع اطلاعاتی سازمان استفاده می شود و با استفاده از آنها، می توان به راحتی فایل های سازمانی و مورد نیاز کاربران را در محیطی ایمن به اشتراک گذاشت. می توان گفت وظیفه ی اصلی NAS در یک سازمان، تأمین نمودن نیازهای ذخیره سازی است.

 

houpad-art2

این دستگاه ها یک سخت افزار پر سرعت، کارآمد، تک منظوره و اختصاصی هستند که اغلب به آنها جعبه[۲] NAS گفته می شود و طوری طراحی شده اند که به تنهایی نیازهای خاص ذخیره سازی سازمان را با استفاده از سیستم عامل و سخت افزار و نرم افزار خود در بهترین حالت برآورده سازد.

ho-3

این سیستم ها با هدف پاسخگویی به نیازهای خاص در کوتاهترین زمان ممکن طراحی شده اند و در مدل های پیشرفته تر علاوه بر در اختیار داشتن تکنولوژی هایی به منظور جلوگیری از دست رفتن اطلاعات در هنگام خرابی هارد دیسک ها، امکاناتی نظیر ایجاد نسخه دوم اطلاعات بر روی دستگاه مشابه را نیز پشتیبانی می کنند.

ho-4

در هنگام استفاده از دستگاه های NAS کاربران به جای آنکه از هارد دیسک های سیستم های خود به منظور ذخیره سازی اطلاعات سازمانی و اداری استفاده کنند.  به دستگاه NAS متصل شده و اطلاعات را در آنجا ذخیره و یا از آنجا بازیابی می کنند. از آنجایی که کاربران برای اتصال به دستگاه NAS از مسیر شبکه ای اقدام می کنند. تلاش می شود تا عملیات دسترسی، ذخیره سازی و تغییر به صورت امن و با مدیریتی آسان در اختیار کاربران قرار گیرد.

ho-5

مزا

استفاده از NAS، مزایای فراوانی را برای کسب وکارها به همراه خواهند داشت، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به اشتراک گذاری تصاویر، اسناد، فایل های چندرسانه ای و صفحات گسترده خصوصاً برآورده سازی نیازهای چاپ و ویرایش فایل
  • کاهش ملزومات پرسنلی و ملزومات زمانی برای استقرار، مدیریت و نظارت بر ذخیره سازی اشتراکی
  • قابلیت انعطاف پذیری و مقیاس پذیری برای انطباق با ملزومات تجاری
  • قابلیت تنظیم آسان و از راه دور این دستگاه ها
  • قابلیت توسعه و افزایش ظرفیت بسته به نوع و برند
  • و …

ho-6

در پایان باید اشاره کرد که محصولات NAS برای ذخیره سازی داده ها با هر بودجه مالی قابل انتخاب هستند و می توانند پاسخگویی نیاز بسیاری از کسب و کارها به خصوص آژانس­های تبلیغاتی، آتلیه های عکاسی و شرکت های بازرگانی باشند.

[۱] Network Attached Storage

[۲] Box

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *