Flashها به جز سرعت و کارایی، چه امکانات بیشتری دارند؟

کارایی Flash

Flash ها به جز سرعت و کارایی، چه امکانات بیشتری دارند؟

Flash Storage ها بسرعت در حال تبدیل شدن به جریان اصلی در حوزه تکنولوژی ذخیرشی، هستند. تا جایی که تحلیلگران Gartner، پیش بینی کرده اند که، تا ۵ سال آینده از هر ۵ دیتا سنتر، یکی از آنها تمامی اطلاعات اولیه خود را بروی  Flashها منتقل خواهد نمود.

وقتی به Flash ها فکر می کنیم، ناخودآگاه ذهن ما تنها به سرعت و کارآیی آنها معطوف می شود. در حالیکه اینها تنها به عنوان مزایای اولیه برای جابجایی دیتاها از Disk-Based Storage به Flash ها، در بدو ورود Flash ها به این بازار ، بر شمارده می شد. این موضع برای مشتریانی که نرم افزارهایی داشتند که نیاز بود تا همیشه Available و Super Responsive، یک نیاز اساسی بود و Flash ها با سرعت و کارآیی خود به سادگی به این نیازها پاسخ می دادند و به همین دلیل نیز به عنوان شاخصهای اصلی این تکنولوژی نزد مشتریان معرفی شدند.

اما اکنون زمان آن رسیده که قابلیتهایی فراتر از سرعت و کارآیی را مورد بحث قرار دهیم. زیرا همانگونه که پیشتر هم ذکر شد این تکنولوژی بسیار فراتر از این دو خصیصه است. این موارد شامل سرویسهای Built-in Data نظیر Deduplication، Encryption، Replication، و Thin Provisioning می گردد.  فراتر از افزایش خام سرعت، بهره گیری از این سرویسها باعث تغییر معادله هزینه تمام شده می گردد و دیتا سنتر ها را قادر می سازد تا به نیازهای روبه تغییر سریع مشتریان خود، پاسخگو باشند.

تجدید نظر در خصوص هزینه های Storage

هزینه بهره برداری از یک Flash Storage در مقام مقایسه با یک Spinning Disk Storage بسیار مقرون به صرفه تر است! زیرا که All-Flash Arrays ها می توانند تا ۶ برابر دیتای  بیشتری نسبت به Storage System سنتی،  با ظرفیت برابر، در خود ذخیره نمایند، تا جاییکه بنا به تخمین  تحلیلگران IDC، استفاده از All-Flash Arrays باعث کاهش ۸۰% هزینه ها در طول ۳ سال خواهد شد. بهره گیری از تکنولوژیهای هوشمندی نظیر Compression و Deduplication به معنای دخیره سازی دیتاها به شیوه موثرتر و با راندمان بسیار بالاتری نسبت به شیوه های سنتی پیشین است. پس با توجه به ذخیرش داده ها بیشتر بروی یک تجهیز، هزینه ذخیره سازی در ازای هر گیگابایت، به شدت کاهش می یابد.

این بهبود بهره وری در سرویس، تاثیر مثبتی نیز بروی تراکم Workload دارد. علاوه بر این، راه اندازی و بهره گیری از All-Flash Arrays باعث کاهش فضای مورد نیاز نصب ( Footprint )  تجهیز نیز می گردد که این به معنای نگهداری دیتای بیشتر در همان حجم فضای مورد نیاز Storage های سنتی است. با توجه به عدم وجود قطعات چرخشی و متحرک درون هاردهای Flash، گرمای تولید شده نسبت به سیستمهای سنتی بسیار کمتر است و این به معنی کاهش نیاز به سیستم خنک کنندگی و نتیجتا منجر به کاهش مصرف انرژی و  در نهایت کاهش هزینه در ازای نگهداری در هر گیگابایت دیتا خواهد شد.

ارائه چابکی بیشتر

نرم افزارهایی نظیر Airbnb و یا Uber که جز نرم افزار های موبایل Next-Generation هستند، باعث چالش هایی برای کسب و کارهای بزرگ در ارائه هر چه بهتر سرویس به مشتریان، شده است. برای موفقیت در دنیای کسب و کاری این چنینی، مجموعه شما باید بتواند اینگونه نوآوری های خود را، سریع تر از دیگران ارائه نماید. به محض رونمایی از اینگونه نرم افزار های جدید، با تاثیر سریع و موثر خود بروی مشتریان، باعث تولید نیازها و خواسته های جدیدی از سوی مشتریان می گردد. پاسخگویی به اینگونه نیازها در راهکارهای سنتی Storage ها مستلزم صرف هفته ها و یا حتی ماهها می باشد در حالیکه سیستمهای Flash تمامی این قوانین را زیر پا می گذارد.

بیایید فرض کنیم که شما یک نرم افزار پر مخاطب دارید که نیاز است در بخشهایی ازآن تغییراتی بوجود آید. با بهره مندی از All-Flash Arrays ها شما قادر خواهید بود تا ۲۰ نسخه کپی از نرم فزار خود را بدون هیچ گونه تاثیری بر سرعت یا کارآیی تجهیز و یا حتی بدون نیاز به افزودن ظرفیت! در اختیار داشته باشید. بدین گونه تیم توسعه نرم افزار سازمان شما می تواند بصورت موازی بروی این نسخ کار کرده و نسخه جدید این نرم افزار را با سرعت بیشتری در اختیار مشتریان شما قرار دهد. فرآیندی که ممکن بود در کسب و کارهای بزرگ مستلزم هفته و یا ماهها باشد اکنون با بهرمندی از تکنولوژی All-Flash Arrays با توجه با بهبود دسترسی به کارآیی و ظرفیت، به ساعتها تقلیل یافته است.

برای مطالعه بیشتر در این خصوص می تواند کتاب الکترونیکی Agile Data Center – Where Scale Meets Performance را از اینجا دانلود نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *