معرفی اجمالی Unispher

معرفی اجمالی Unispher

پیشتر مطالب مختصری در آموزش ” Unisphere چیست ؟ ” در خصوص Unisphere ارائه شد. در این آموزش قصد دارم به ارائه آموزشهای ابتدایی نحوه استفاده با Unisphere بپردازم.

چکونه Unisphere را راه اندازی کنیم ؟

همانگونه که در آموزش قبلی نیز گفتم، ساده ترین روش استفاده از یک Web Browser و وارد نمودن IP آدرس یکی از SP ها و یا Control Station هاست. نکته : بیاد داشته باشید که شما برای این منظور نیاز به جاوا دارید.

زمانی که پنجره Login را دیدید، می توانید با ورد نام کاربری و پسورد خود به تجهیز Login نمایید. پس از ورد موفق شما این صفحه را خواهید دید :

Unisphere Dashboard

اولین چیزی را که به محض Login مشاهده می نمایید صفحه Dashboard است. اگر شما بیش از یک تجهیز VNX در دامین خود داشته باشید، در این وضعیت شما هنوز به هیچ تجهیز خاصی از VNX های خود Login نکرده اید.

اگر قصد دارید با یک تجهیز خاص کار کنید و یا آنرا مدیریت کنید، لازم است که آن تجهیز را انتخاب نمایید. جهت این کار می توانید بروی اسم تجهیز خود را از Drop-Down لیست موجود در گوشه بالایی سمت چپ، انتخاب نمایید و یا بروی نام تجهیز در زیر منو اصلی کلیک نمایید.

کار کردن با تجهیز Storage

زمانیکه شما تجهیز مورد نظر خود را انتخاب نمودید، صفحه داشبورد با کمی تغییرات بشکل زیر نمایش داده می شود :

Unisphere VNX Dashboard

این صفحه در همان پنجره پیشین باز می شود. حال شما اطلاعات بیشتری در خصوص یک تجهیز خاص دارید. اول اینکه شما می توانید تمامی System Alert های مهم اخیر را ببینید. در گوشه بالایی سمت راست می توانید اطلاعات اولیه را ببینید. شماره سریال و مدل تجهیز شما نیز از همین محل قابل استخراج است.

نگاهی به گزینه های منوی اصلی بیندازیم :

System

 

Unisphere System menu

هر منو برای خود دارای انتخابهایی است. شما می توانید با کلیک بروی گزینه منو (System,Storage,Host,Data Protection و ….) و یا قرار گرفتن روی این منوها و آنگاه باز شدن Popup منو به انتخاب زیر منوها بپردازید.

گزینه System  این انتخاب ها را دارد :

  • Hardware : اینجا میتوانید تمامی اطلاعات مربوط به سخت افزارها، از یک هارد دیسک تا وضعیت فن ها را بیابید.
  • Monitoring And Alerts : تمامی Alert ها اینجا هستند، همچنین می توانید به SP Event Logها، Notification ها و وضعیت فعلی تجهیز و یا ارسال هشدار ها توسط ایمیل و … دست یابید.
  • Reports : جایی که می توانید گزارشات خود را اینجا بسازید.

Storage cz-lekarna.com

Unisphere Storage menu

احتمالا این TAB را در حین کارهای روزمره خود دیده اید. تعداد انتخابها و زیر منوهایی که ممکن است اینجا ببینید کاملا بستگی به لایسنسها و ورژن تجهیز شما دارد.مثلا اگر تجهیز شما دارای لایسنس های سرویس File باشد، شما موارد بسیار بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

در این قسمت شما می توانید یک Raid Group، Storage Pool و LUN و … تولید نمایید.

Hosts

 

Unisphere Host Menu

 دراین TAB مهمترین قسمت قطعا Storage Group است که به شما امکان تولید، حذف و یا تغییر یک Storage Group را می دهد.  البته قطعا برای تولید یک Storage Group شما نیاز به Host دارید. لیست Host های شما در HOST List موجود است. یک مقدار عمیق تر به موضوع بنگریم، برای اینکه Host داشته باشید، باید تعداد Initator داشته باشید. فعلا  تا همین حد وارد می شویم و در آینده نزدیک بیشتر به این موضوع می پردازیم.

امیدوارم این آموزش توانسته باشد یک دید کلی و پایه ای برای شروع کار با Unisphere برای شما فراهم نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *