هفت کاری که در دنیای آنلاین می بایست از انجام آنها دوری کنیم!

ترجمه و تدوین: تیم فنی ICTN

منبع: kaspersky.com

درهنگام آغاز به کار اینترنت، کار کردن با آن به سادگی امروز نبود، در آن دوران کاربران به منظور اتصال به اینترنت می بایست کارهای زیادی را انجام می‌دادند و از طریق سیم تلفن و ارتباط Dial-up به اینترنت متصل می شدند. در میان پیشتازان دنیای آنلاین در آن زمان و با توجه به تعداد کم آنها، اخلاق و رفتار آنلاین با هدف ایجاد امنیت مسئله مهمی به حساب نمی آمد.

اما امروزه همه چیز در حال پیشرفت است و شبکه های وای فای در همه جا وجود دارند و امکان اتصال به شبکه‌‌های اجتماعی را فراهم می آورند. در ابتدا تمام سختی‌‌ها و عبور از موانع به منظور ورود به شبکه‌‌ جهانی وب انجام می شد، اما در دنیای امروز اتصال و برقرار نگه داشتن آن بسیار ساده است، به گونه ای که از خردسالان تا افراد مسن می‌توانند با دستگاه هایی نظیر تبلت‌‌ها به اینترنت متصل شوند و به هرجای آن بدون هیچ محدودیتی سرک بکشند. در حال حاضر ما می‌توانیم در فضای وب به خرید و فروش بپردازیم، از امکانات بانکی بهره ببریم، کار کنیم و به شبکه های اجتماعی متصل باشیم، اما باید مد نظر داشته باشیم که این زیست بوم[۱] پر از مخاطرات و مجرمان سایبری است.

7-things-01

ما بیش از هر چیز اغلب در زمینه مراقبت بیشتر در فضای مجازی صحبت کرده‌ایم، اما بی‌احتیاطی ها همچنان در این زمینه به تعداد زیادی دیده می شود. با این فرض ۷ نکته وجود دارد که بسیاری از آن‌‌ها موارد مشترک و یا تله‌‌هایی است که هریک از ما ممکن است هر روز در دام آن‌‌ها اسیر شویم، بنابراین به منظور جلوگیری ازاین موارد پس از مطالعه این مقاله بلافاصله انجام برخی کارها را متوقف کنید، شاید ایجاد لیستی از نبایدها ایده مناسبی باشد:

۱- اعتماد به ‌وای‌فای های همگانی[۲]

هر آنچه که در زمینه یک ‌وای‌فای‌‌های همگانی ‌وجود دارد می‌تواند برای شما مخاطره آمیز باشد. قبل از اتصال به ‌وای‌فای همگانی نسبت به امن بودن آن اطمینان حاصل کنید، زیرا به عنوان مثال مجرمان سایبری ممکن است ‌یک شبکه وای‌فای با نام های رایج ایجاد نمایند، مانند ” وای فای رستوران عطاویچ” یا “مهمانان هتل لاله”.

پس از اینکه از این امر مطمئن شدید که یک شبکه وای فای همان چیزی است که به نظر می رسد باز هم این امر به معنی نیست که این شبکه کاملا عاری از مخاطرات است و “وای فای کتابخانه” با کلمه عبور “کتاب بخوانید!” واقعا متعلق به کتابخانه است و مجرمان سایبری در این شبکه در کمین شما نیستند. اگر شما مجبور هستید که به اینگونه ‌وای‌فای ها متصل شوید، تا حد ممکن موارد ایمنی را مد نظر داشته باشید؛ از مراجعه به وب سایت ‌هایی که نیاز به ورود شناسه کاربری و رمز عبور دارند خودداری نمائید، به خصوص از تراکنش های بانکی پرهیز کنید. در یک کلام، کارهای بانکی و خرید‌‌های آنلاین انجام ندهید و اگر امکان دارد از وی پی ان[۳] استفاده کنید.

7-things-02

۲- انتخاب کلمه های عبور ساده و قابل حدس

نام حیوانات خانگی، تاریخ تولد ها، نام های خانوادگی و امثال آنها کلمه های عبور امنی نیستند. به جای استفاده از این قبیل کلمات عبور از کلمات عبوری استفاده کنید که توسط دیگران قابل حدس زدن نباشند و از ابزار چک کننده کلمه عبور کسپرسکی(اینجا) که به منظور تست کردن مقاومت رمز عبور طراحی شده است و کمک می‌کند تا کلمه عبور ایمن و مناسب را انتخاب کنید، بهره ببرید.

خبر خوب این است که یک پسورد مطمئن لزوما یک رشته از حروف و کارکترهای عجیب و غریب مشابه”L)k[V/u,p%mA+m”  که به سختی قابل به ذهن سپردن است، نیست. برای ایجاد کلمه عبوری مطمئن می توانید از روش های که در مقاله “کلمه های عبور قدرتمندی که به آسانی قابل به خاطر سپردن هستند” نیز بهره ببرید.

۳- استفاده مجدد از کلمه های عبور

هنگامی که یک کلمه عبور قدرتمند انتخاب کردیدکه به اندازه کافی مقاوم است، به آسانی به یاد سپرده می‌شود و به سختی قابل دستیابی است، آیا همه چیز تمام است؟ پاسخ این سوال خیر است، زیرا شما به کلمات عبور بیشتری نیازمندید. کلمه عبور شما باز هم می تواند توسط هکرها حدس زده شود. آنها برای اینکار از روش هایی نظیر مقایسه آن با پایگاه داده های عظیم هک استفاده می کنند. اگر از یک کلمه عبور برای حساب های کاربری ایمیل، بانک، آمازون، فیس بوک و … استفاده نمائید، امکان این دستیابی بیشتر خواهد بود.

۴-  کلیک بر روی لینک‌‌ها در ایمیل‌‌ها

چه کسی فکر می‌کند، کلیک کردن بر روی لینک‌ هایی در ایمیل ها وجود دارند ایده خوبی است؟ کاملا درست است، بسیاری از افراد به علاوه مجرمان سایبری نیز همین تصور را دارند! با کلیک نمودن بر روی یک هرزنامه[۴] یا ایمیل فیشینگ می تواند شما را به وب سایتی هدایت نماید که این وب سایت به شکل اتوماتیک اقدام به بارگزاری بدافزار‌ها بر روی سیستم شما نماید و یا به مکانی در وب هدایت شوید که ممکن است برای شما آشنا باشد اما کلمه عبور شما را به سرقت ببرد. حداقل اتفاق ممکن این است که با کلیک کردن بر روی هرزنامه ها فرستنده آنها متوجه خواهد شد که شخصی پیام را باز کرده است و این فرد می تواند قربانی بالقوه بعدی باشد.

توجه کنید: به هیچ وجه در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک بر روی لینک ‌هایی با عناوینی نظیر این کلیک نکنید:”اگر موافقید که شکنجه حیوانات کار اشتباهی است، این مطلب را لایک کنید و به اشتراک بگذارید تا برنده یک گوشی آیفون شوید!” اگر به این لینک توجه نکنید در بهترین حالت، چیزی برنده نخواهید شد، اما در این صورت شما به کسب وکار کلاه برداران و مجرمان سایبری رونقی نداده اید، اما با همه اینها می بایست بپذیریم که همواره خطر نصب بدافزار‌ها را بر روی سیستم شما وجود دارد. (که در این گونه موارد کسپرسکی می تواند (در این مقاله) به کمک شما بیایید، اما بهتر است قبل از مواجه به مخاطرات این بدافزار‌ها از ورود آنها  به سیستم خود پیشگیری کنید.)

۵- قرار دادن اطلاعات حساب کاربری خود در اختیار دیگران

تنها راهکار برای اینکه مطمئن باشید که هیچ‌ شخصی اطلاعات شما را در اختیار ندارد، این است که این اطلاعات را به طور کامل نزد خود نگهداری کنید.

۶- اعلام اینکه در خارج از شهر یا مسافرت هستید، در اینترنت

اگر “دو هفته به سواحل آنتالیا تشریف می برید و یا به سرزمین هزار معبد سفر کرده اید!” کسی می تواند به آسانی از نبود شما آگاه شود؟ آیا از اطلاعات جغرافیایی که عکس ‌ها به اشتراک می‌گذارند، مطلع هستید؟ این اطلاعات را فقط با دوستان مورد اعتماد خود به اشتراک بگذارید، به خصوص در شبکه اجتماعی مانند فیسبوک که محل جغرافیایی شما را نمایش می دهد محتاط تر عمل کنید.

7-things-03

۷-  پذیرش تنظیمات پیش فرض شبکه‌‌های اجتماعی

به طور کلی شبکه‌‌های اجتماعی بخشی از اطلاعات تحت کنترل شما را به منظور ارتباطات عمومی، ارتباط با افراد مرتبط،  برنامه‌‌های دیگر و… به انتشار عمومی می گذارند. اما شما به این ترتیب ممکن است که مجبور شوید این تنظیمات را گاهی به سختی بیابید و آن‌‌ها را از وضعیت پیش فرض تغییر دهید. سعی کنید پیش از ایجاد یک حساب کاربری جدید، ۵ دقیقه زمان صرف جستجو در زمینه تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی این وب سایت نمائید و برای تعیین اینکه چه اشخاصی به چیزهایی که شما یه اشتراک گذاشته اید دسترسی داشته باشند، در حساب های کاربری فعلی خودتان چند دقیقه در ماه وقت صرف کنید.

در پایان پیش از آنکه مطلبی را در هریک از شبکه های اجتماعی که در آن عضو هستید قرار دهید و برای دوستانتان به اشتراک بگذارید، تنها چند لحظه تفکر کنید که آیا اطلاعات ارسالی شما به غریبه ها در دسترسی به اطلاعات شخصی و یا آسیب رساندن به شما کمک می کند؟ اگر اینطور است اقدام به ارسال آنها ننمائید.

به طور کلی، به پیام‌‌های خطر و یا آگاهی بخش و همچنین موارد مشکوک در زندگی الکترونیک خود توجه کنید. سرویس های تحت وب که توسط ارائه دهندگان ‌شبکه ها بی سیم به منظور دسترسی به خدمات بانک‌‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی ارائه می شوند، می کوشند تا احساس راحتی و سهولت را برای کاربران در هنگام استفاده از سرویس ایجاد نمایند، اما مجرمان سایبری به شما همچون یک کیف پر از پول می نگرند، بنابراین آیا خود را برای هوشمندی بیشتر در فضای مجازی آماده کرده اید؟

[۱] ecosystem

[۲] open Wi-Fi

[۳] VPN

[۴] Spam

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *