نگاهی به قابلیت Flash Read Cache

نگاهی به قابلیت Flash Read Cache

یکی از قابلیتهای جدید و موثر افزوده شده به Vsphere 5.5 به بعد، ویژگی است، بنام Flash Read Cache که به اختصار به آن vFRC هم می گویند. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا از SSD های موجود بروی Host های خود بعنوان Storage Read Cache استفاده نمایید. با این شیوه شما تمامی Workload های  مورد نیاز ماشین های مجازی خود را بروی یک SSD با سرعت بالا در کنار Host خود دارید و بدین گونه می تواند تاثیر مثبتی بروی عملکرد و سرعت کل کلاستر مجازی شما داشته باشد. بدین روش شما به یک Throughput بسیار مناسب با Latency بسیار پایین دست میابید. بهره گیری از قابلیت vFRC هیچ گونه تاثیر مخربی بر دیگر قابلیتها و فعالیتها ندارد. شاید این سوال برایتان پیش آید که آیا تمامی Host ها باید دارای SSD باشند تا بتوان از این قابلیت در کلاستر استفاده نمود؟ پاسخ این سوال خیر است. زیرا که اگر شما تنها یک Host با SSD هم داشته باشید می توانید از این ویژگی بهره ببرید و در صورت نیاز می توانید با vMotion ماشین مجازی را به Host که فاقد SSD باشد، منتقل نمایید تا با این تفاوت که ماشین مجاری بروی Host جدید دیگر نمی تواند از vFRC بهره ببرد. پس هیج گونه محدودیتی برای اجرا آن در کلاستر خود ندارید.

تصویر شماره ۱

شما می توانید حداکثر از ۸ دیسک SSD و یا حداکثر ۴ TB ، بروی هر Host و حداکثر تا ۳۲ TB برای کل کلاستر بهره ببرید. زمانی که شما این SSD ها را به Cache Pool خود اختصاص می دهید، کماکان می توانید از بخشی از فضای آن نیز بعنوان فضایی جهت Host Memory Caching استفاده نمایید. ( بمانند همان شیوه ای که در گذشته در Vsphere 5.1 استفاده می شد. )

نقطعه ضعفی که به vFRC وارد است اینست که شما تمامی تنظیمات مربوطه را باید مستقیما بروی تک تک ماشین های مجازی خود اعمال نمایید و امکان تعریف تنظیمات مشابه برای یک گروه ماشین وجود ندارد. این بدین معناست که شما باید برای هر ماشین مجازی علاوه بر فعال نمودن قابلیت vFRC، باید مقدار ظرفیتی را که می تواند از Cache Pool را در اختیار بگیرد تعیین نمایید. ( به خاطر داشته باشید که از این ویژگی تنها می توانید بروی ماشین های مجازی با Hardware Version 10 به بعد استفاده نمایید.)

پس از تعیین سایز فضای Cache بروی ماشین مجازی باید Block Size مربوطه را نیز تنظیم نمایید. Block Size در واقع تعیین کننده حداکثر فضای  Cache  قابل استفاده توسز ماشین مجازی است. مقادیر آن به شرح زیر است :

 

۴ K Block – Up to 4 GB

۸ K Block – Up to 8 GB

۱۶ K Block – Up to 16 GB

۳۲ K Block – Up to 32 GB

۱ MB Block – Up to 1 TB

RPO و RTO – درک تفاوت آنها

RPO و RTO – درک تفاوت آنها

درک مفاهیم RPO و RTO به شما کمک می کند تا پاسخ این سوال را داشته باشید؛ چقدر Downtime را می توانید بپذیرید؟ در بدترین شرایط چقدر از داده های شما از دست خواهد رفت ؟

RPO چیست ؟

RPO مخفف Recovery Point Objective است. تعریف کننده حداکثر داده ای است که سازمان پذیرش از دست دادن آنها را دارد.

به عنوان مثال اگر شما از سرور خود بصورت روزانه و در ساعت ۲۳:۰۰ یک بکاپ تهیه نمایید، آنگاه RPO در این حال در بدترین وضعیت برابر ۲۴ ساعت است.

RTO چیست ؟

RTO مخفف Recovery Time Objective است که به معنی مدت زمان مورد نیاز جهت ریکاوری سیستم پس از بروز حادثه می باشد. در واقع به نوعی به Downtime مورد نیاز در صورت بروز حادثه اشاره می نماید.

آشنایی با چند مفهوم

  • Data vault : یک انباره Storage در سایت دوم که که داده ها بروی آن کپی شوند.
  • Hot Site : یک سایت که در صورت بروز هر گونه فاجعه در سایت اول بتواند تمامی عملیات سایت اصلی را انجام دهد. این سایت دارای سخت افزار و نرم افزار و سیستم عاملها و شبکه جداگانه خود است تا در صورت لزوم جایگزین سایت اول شود. تمامی این تجهیزات و ادوات همیشه در دسترس و در حال اجرا می باشند.
  • Clod Site : یک سایت که باید بتواند تمامی فعالیتهای مهم سایت اصلی را انجام دهد. این سایت موما با حداقلهای زیر ساختی IT راه اندازی می شود و عموما فعال نیست و در صورت لزوم سایت فعال می گردد.

EMC محصول Unity خود را معرفی نمود – قسمت دوم

EMC محصول Unity خود را معرفی نمود – قسمت دوم

برخی از ویژگی های Unity را در مقاله قبلی بررسی کردیم، با این وجود فکر کردم شاید اشاره به چندین نکته در مورد Data Protection وProtocol Support ها هم خالی از لطف نباشد.

Data Protection با Unity

شما قابلیت انجام یک سری Protection Management High Level به صورت Local و Remote در  Unisphere را دارید که این قابلیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • برنامه ریزی Snapshot ها
  • مشاهده برنامه های که توسط سیستم تعریف شده است
  • تغییر حالت های Protection.
  • دسته بندی برنامه ها بر اساس SLA
  • تنظیمات Replication.
  • مدیریت عملیات Replication مثل Failover و Failback در Session.
  • مشاهده State و Status های Replication Session.

 Unified Snapshot هم قابلیت های زیر را ارائه میکند:

  • Point-in-Time Snapshot Copies Of Data
  • Snapshot  برای فایل و بلاک
  • Snapshot ها به عنوان پایه Native Asynchronous Replication  بر روی Unity ها استفاده می شوند.

 

جدول زیر اطلاعاتی در مورد محدودیت های Snapshot بر روی Unity نمایش می دهد.

شما میتوانید به صورت Asynchronously  اطلاعات را به صورت File و یا Block  از Unity به Unity و یا به Unity VSA، VNXe و یا vVNX، نیز  Replicate کنید. چگونه میتوان اطلاعات VNX را روی Unity Array برد؟ EMC در جواب این سوال میگوید که RecoverPoint بهترین راه برای Array Replication از VNX1 یا VNX2 به Unity Platform است. اگر به دنبال حالات مختلف انتقال داده هستید، جدول زیر ممکن است کمک کند.

Protocolها و Filesystemها

یک سری پشتیبانی برای برخی ویژگی های جدید SMB و NFS وجود دارد که در زیر بیان شده اند:

حالات SMB Share

  • Continuous Availability
  • Protocol Encryption
  • ( Access Based Enumeration ( ABE
  • ( Distributed File System ( DFS
  • Branch Cache
  • Offline Availability
  • Umask

ویژگی های پشتیبانی شده:

  • Dynamic Access Control
  • Hyper-V Shared VHDX
  • Antivirus

NFS V4.0 & 4.1

Unity برای NFS v4.0 & 4.1 هم پشتیبانی معرفی کرده است:

  • قابلیت ها در RFC 3530 و RFC 5661 بیان شده است.
  • شامل  NFS ACL است.
  •  بر خلاف ورژن های قبلی NFS، این نسخه Stateful است.

با این حال محدودیت های زیر را  هم دارا هستند:

  • عدم وجود pNFS
  • عدم وجود Directory Delegation

FTP/SFTP

Unity دسترسی به NAS server را با FTP و SFTP پشتیبانی میکند.

  • این ویژگی های میتوانند به صورت جداگانه فعال و غیر فعال بشوند.
  • همچنین توسط Windows ،Unix و کاربر های Anonymous قابل دسترسی هستند.

لیست کنترل دسترسی

  • فعال و غیر فعال کردن دسترسی برای کاربرها، گروه ها و هاست ها.

FTP/SFTP auditing   میتواند بر روی NAS Server ها تنظیم شود.

  • Client IP, Time Of Connection, Uploaded/Downloaded Files
  • Log Directory و  ماکزیمم Log Size  قابل تنظیم است.

 

EMC یک Filesystem قابل گسترش جدید ارائه کرده است. این فایل سیستم یک فایل سیستم ۶۴ بیتی است که مجموعه ای از سرویس های فایل، شامل موارد زیر را دارا است :

  • گسترش پذیری تا 64TBs
  •   Snapshotها با استفاده از فضای بهینه
  • قابلیت Shrink  فایل سیستم و پس گرفتن ان فضا
  • پشتیبانی تا ۲۵۶ VMDK Clone
  •  Failover سریع
  • In-Memory Log Replay (یک بهبود در توانایی فایل سیستم تا بتواند خودش را به سرعت در هنگامی که یک Shutdown ناخواسته رخ میدهد، بازسازی کند. مزیت این فرآیند، نیاز  به زمان کمتر در Failover می باشد. )
  •  Quota Management بهبود یافته است.

جدول زیر اطلاعاتی در مورد بیشترین تنظیمات پشتیبانی شده برای فایل سیستم ها در Unity Platform را نمایش می دهد.

FAST Cache

حالات زیر برای FAST Cache در Unity Array ها وجود دارد.

 

بهبود های زیر نیز در این سیستم رخ داده است :

  • FAST Cache میتواند Online Expansion  را پشتیبانی کندT  تا ماکزیمم ای که سیستم پشتیبانی میکند و FAST Cache  میتواند Online Shrink را هم پشتیبانی کند.

توانایی Remove کردن همه ی FAST Cache ها به جز یک جفت FAST Cache را دارید.

CLI

حتما تا به حال پرسیده اید که برای Unity هم CLI وجود دارد یا خیر، همانند Naviseccli یا همان  (Navisphere Secure CLI). به هر حال Naviseccli خیلی ویژگی های منحصر به فردی دارد و ساعت ها طول میکشد اگر فردی بخواهد کاری که Naviseccli به صورت خودکار انجام میدهد، را انجام دهد. خبر خوب اینجاست که شما میتوانید دستورات UEMCLI را از Workstation یا از طریق SSH بر روی سیستم خود بزنید. و خبر بد اینکه برخی از Script های قبلی Naviseccli بر روی Unity UEMCLI کار نمیکند.

نکات دیگر:

چند نکته دیگر که به نظر جالب آمدند:

    1. Inline Compression قبل از سال جدید آمده خواهد شد و Deduplication هنوز برای Platform مهیا نشده است.
    2. محدودیت ۱۰ DAE و ۲۵۰ درایور به ازای هر باس وجود دارد. (همانند نسل ۲ vnx)
    3. Unity، هنوز DAE هایی با تعداد ۶۰ و ۱۲۰ درایور را ندارد ولی یک برنامه در نظر گرفته شده تا بتواند تعداد بیشتری درایور را پشتیبانی کند.
    4. Date At Rest Eencryption یا همان ( D@RE) یک برنامه انتخابی است که فقط در هنگام خرید پیشنهاد داده میشود و بعد از آن نمیشود آن را فعال کرد. EMC حتی این تکنولوژی را در برخی از کشورها مانند چین و یا روسیه ارائه نمیدهد.

نتیجه گیری:

اگر شما مجبور به استفاده از Local Protection Tools در Unified VNX شده باشید حتما از تغییرات مثبتی که EMC در راستای پیوستگی ویژگی ها و ابزار در File و Block کرده است خوشحال میشوید. و اگر همواره با کمبود پروتکل های مدرن بر روی unified های قبلی رو به رو بودید، Unity یک تغییر بزرگ حساب می آید.

البته تغییر CLI خیلی خوش آیند نبوده است، اما یک فرصتی است برای اینکه دوباره ارزیابی کنیم که چقدر از Scrip های قبلی استفاده میکردیم و همچنین فرصتی برای من که تا چندین پست آینده در مورد دستورها و تغییراتی که در Naviseccli قابل استفاده بود و حال به صورت دیگری در UEMCLI انجام میشود، صحبت کنم.

خطای Heap globalCartel-1 already at its maximum size.Cannot expand

خطای Heap globalCartel-1 already at its maximum size.Cannot expand

هر یک از علایم زیر ناشی از خطای بیان شده می باشد و دلیل یکسانی دارند:

  • عدم توانایی اجرا vMotion (چه برای انتقال یک ماشین از هاست مورد نظر و چه برای انتقال به هاست ESXi).
  • عدم توانایی سرویس ها (چه برای سرویس هایی که از هاست مورد نظر اجرا میشوند و چه برای سرویس هایی که بر روی این هاست اجرا میشوند).
  • Fail شدن هاست ESXi هنگام Enable کردن سرویس ها و یا vMotion .
  •  هنگامی که اجرای  Task ها در Vsphere Client  به Error زیر ختم می شود :

A general system error occurred: Command /bin/sh failed

  • وقتی به کنسول ماشین مجازی متصل میشوید،و Error زیر را می بینید :

Unable to contact the MKS: Could not connect to pipe\\.\pipe\vmware-authdpipe

و

.Unable to connect to the MKS: connection terminated by server

  • وقتی ماشین مجازی را Power On می کنید، خطای زیر را دریافت می کنید :

VMK_NO_MEMORY

  • هنگام اتصال به ESXi shell خطای زیر را دریافت می نمایید :

can’t fork

  • هنگامی که در DCUI کلیدهای Alt+F12 را بزنید:

WARNING: Heap: 2677: Heap globalCartel-1 already at its maximum size. Cannot expand

  • و در log file مربوط /var/log/vmkwarning خطاهای زیر را مشاهده میکنید:

T

(تاریخ و زمان ذکر شده در بالا نسبت به شرایط متغییر است.)

  • در هنگام اجرای هر دستوری در ESXi هم با خطای زیر مواجه خواهید شد:

-sh: can’t set tty process group (Operation not permitted).

۱.تصویر مربوط به خطا در هنگام روشن شدن ماشین مجازی

دلایل error  های بالا:

این خطاها در هاست های ESXi ای که بر روی سخت افزار HP با ورژن های AMS زیر قرار دارند رخ میدهد:

  • hp-ams 500.9.6.0-12.434156
  • hp-ams-550.9.6.0-12.1198610
  • hp-ams 500.10.0.0-18.434156
  • hp-ams-550.10.0.0-18.1198610

راه کار برای رفع این خطا:

این مشکل رایجی است که ESXi 5.x را تحت تاثیر قرار داده است. برای رفع این مشکل یکی از این روش ها را امتحان کنید. Upgrade کردن ESXi و در صورت عدم حل مشکل، به صورت دستی ورژن AMS را Upgrade کنید.

Upgrade نمودن ESXi

  • Upgrade کردن vSphere ESXi 5.5 Update 3 که در این لینک موجود است.

Upgrade به ورژن ۱۹.۰.۱ و بالاتر

 

–  توجه: لینک های ارائه شده در تاریخ ۱۲ August, 2015 معتبر بودند.

نصب درایورها

روش دیگر نصب درایور ها است که اطلاعات در مورد نصب درایور های و بروز رسانی Frimware سرورهای HP در این لینک موجود است.

حذف AMS Package

اگر هم نمیخواهید که هیچ یک را Upgrade نمایید، میتوانید Package را در تمامی ESXi هاست هایی که با ورژن AMS گفته شده هستند، پاک کنید.

توجه: در برخی از موارد Command هایی که بر روی هاست ESXi   اجرا میشوند با خطای cant’t fork رو به رو میشوند که در این صورت باید ماشین های مجازی بر روی این هاست را خاموش کرده و هاست را یکبار Reboot کرد.

ابتدا دستور زیر را برای متوجه شدن ورژن AMS بزنید:

esxcli software vib list | grep ams

  • سپس برای حذف کردن Package بر روی تمامی هاست هایی که این ورژن از AMS را دارا هستند:
  • به هاست خود توسط SSH متصل شوید. اطلاعات بیشتر در ( روش فعال کردن SSH در ESXi )
  • دستور زیر را برای Stop کردن سرویس هاس HP بزنید.

/etc/init.d/hp-ams.sh stop

  • دستور زیر را برای حذف VIB بزنید

esxcli software vib remove -n hp-ams

  • هاست را Restart کنید.

با اجرا هر یک از روش های فوق،خطا باید رفع شود و دیگر نباید با این خطا مواجه شوید.

روش نصب Patchها در Esxi

روش نصب Patchها در Esxi

  • به عنوان اولین مرحله پیشنهاد می کنم در صورت امکان هاست خود را در حالت Maintenance mode قرار دهید.

  • SSH هاست خود را فعال نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی به این پست مراجعه نمایید.

  •  Patch های دانلود شده را به Datastore هاست منتقل نمایید.

  • توسط یک نرم افزار SSH Clinet نظیر Putty به هاست خود متصل شوید.
  •  دستور زیر را تایپ نمایید.

esxcli software vib update -d /vmfs/volumes/<your_datastore>/< File Name >.zip

  • در دستور فوق استفاده از سوئیچ Update باعث حفظ تمامی درایورهای سخت افزاری موجود و Vib فایلهای پیشین خواهد شد.
  • پس از چند دقیقه بروز رسانی به اتمام خواهد رسید. در صورت نیاز می توانید با دستور Reboot در محیط Command ، هاست را ریبوت نمایید.
  • از طریق زیر می توانید ویرایش نسخه ESXi خود را ببینید.

  • و یا با دستور زیر در محیط Command ویرایش Esxi را بیابید.

 esxcli system version get

روش فعال کردن SSH در ESXi

روش فعال کردن SSH در ESXi

برای این منظور دو روش وجود دارد.

روش اول : استفاده از DCUI

  • بروی صفحه لاگین هاست خود کلید F2 را بفشارید.

  • نام کاربری و پسورد خود را وارد نمایید.

  • پس از لاگین، گزینه Troubleshooting Options را انتخاب نمایید.

  • با انتخاب گزینه Enable SSH، می توانید SSH هاست خود را فعال نمایید.

  روش دوم : استفاده از vSphere Client

  • توسط vSphere Client به هاست مورد نظر و یا Vcenter متصل شوید و پس از انتخاب هاست خود،  Tab مربوط به Configuration را انتخاب نمایید.

  • در قسمت Configuration گزینه Security Profile را انتخاب نمایید.

  • گزینه Properties را انتخاب نموده و از پنجره جدید، SSH را انتخاب نمایید و سرویس مربوط به SSH را Start نمایید.

  • اگر در دسترسی به SSH خود مشکلی داشتید، بخش Firewall را بررسی نمایید.

روش ریست کردن پسورد administrator@vsphere.local در vCenter 5.5

vcenter5.5

روش ریست کردن پسورد administrator@vsphere.local در vCenter 5.5

اگر به هر دلیلی در اتصال به vCenter خود دچار بروز خطا بدلیل Credentials شوید و نیاز به ریست کردن پسورد administrator@vsphere.local داشتید می توانید از این آموزش استفاده نمایید.

نسخه ویندوزی vCenter

۱- با یک یوزر Domain Administrator و یا Local Administrator به سرور vCenter متصل شوید.

۲- یک Command Prompt را با Run As Administrator اجرا نمایید.

۳- به مسیر C:\Program Files\VMware\Infrastructure\VMware\CIS\vmdird بروید.

۴- vdcadmintool.exe را اجرا نمایید.

۵- کنسول زیر نمایش داده می شود.

 ===============================
Please select:
0. exit
1. Test LDAP connectivity
2. Force start replication cycle
3. Reset account password
4. Set log level and mask
5. Set vmdir state
===============================

۶- گزینه ۳ یعنی Reset account password را انتخاب نمایید.

۷- زمانی که Account UPN را از شما خواست، عبارت زیر را تایپ نمایید.

cn=Administrator,cn=users,dc=vSphere,dc=local

۸- دکمه Enter را بفشارید.

۹- یک پسورد جدید تولید و بروی صفحه نمایش داده می شود.

۱۰- ۰ را انتخاب نمایید.

۱۱- با پسورد جدید در vSphere Web Client لاگین نمایید.

۱۲- بروی Home کلیک کنید.

۱۳- بروی Administration کلیک کنید.

۱۴- بروی Single Sign-On > Users and Groups کلیک نمایید.

۱۵- بروی User کلیک کنید.

۱۶- بروی administrator@vsphere.local راست کلیک کنید و Edit را انتخاب نمایید.

۱۷- پسورد جدید را وارد نمایید.

نسخه vCenter Appliance

۱- توسط SSH به vCenter Server Appliance متصل شوید.

۲- دستور زیر را برای فعال سازی دسترسی به Bash Shell اجرا نمایید.

 shell set –enable true

۳- shell را تایپ نمایید و Enter را بفشارید.

۴- با فرمان زیر ابزار vdcadmintool را اجرا نمایید.

/usr/lib/vmware-vmdir/bin/vdcadmintool

۵- ادامه مراحل بمانند گزینه ۶ به بعد نسخه ویندوزی است.

EMC محصول Unity خود را معرفی نمود-قسمت اول

EMC به تازگی یکی از محصولات جدید خودش را به نام Unity که در گروه Midrange Array  قرار میگیرد معرفی کرده است. نکته ای  که EMC  درهر معرفی از این محصول بیان کرده است تحت الشعاع قرار گرفتن رده  VNX  و VNXe توسط این محصول است. به این منظور که در ادامه نسل VNX ، تولید VNX 3  برنامه ریزی نشده و Unity  به عنوان یک Storage Platform  جدید در گروه  Midrange ها قرار گرفته است. EMC  این محصول (Unity array) را مابین VNXe 1600 ، VNXe 3200، ۷۶۰۰ و Hybrids 8000 قرار داده است. این مساله در ادامه مقاله میتواند برای شما واضح تر گردد. حال که به معرفی کلی این محصول پرداختیم و از آنجایی که معرفی یک محصول بدون رونمایی از آن ممکن نیست در تصویر شماره یک، ظاهر یک Unity  نمایش داده شده است تا با آن بهتر آشنا شوید.

تصویر شماره ۱

تفاوت های مهم :

در معرفی هر محصول مهم ترین قسمت معرفی بیان چندین ویژگی جدید هست که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

  • HTML 5 GUI : دیگر نیازی به وجود JAVA برای دسترسی به  Storageنیست.
  • Native block, File and VVOLS
  • یک فایل سیستم جدید که میتواند تا 64TB را پوشش بدهد.
  • Unified block و  File Snapshot و Replication .
  • همه چیز در تنها در ۲ یونیت از فضای رک قرار میگیرد. دیگر نه Control Station و Data Mover  وجود ندارد.

مدل های جدید:

در این سری از EMC، چهار مدل جدید وجود دارد، که در هر مدل Storage  ها یا به صورت ALL-FLASH ( این رده توسط حرف F  تفکیک و مشخص شده اند.)  و یا  Hybrid  هستند..

تصویر شماره ۲

ویژگی این مدل ها:

  • Proactive support
  • Self-service Portal
  • System Monitoring
  • CloudIQ dashboard and management platform

 EMC در مورد بهبود Density ( چگالی ) هم صحبت هایی کرده، که این موضوع توسط مقایسه VNX5800 با Unity 600F میتواند مشخص شود.

 در این مقایسه :

  • Footprint از ۷ یونیت  به ۲ یونیت  کاهش یافته است.
  • کابل کشی ها از ۳۰ عدد به ۶ عدد کاهش یافته است.
  • توان مصرفی از ۱۴۹۵ وات به ۷۳۰  وات رسیده است.
  • نصب رک از ۶۰ دقیقه به ۲ دقیقه کاهش یافته است.
  • Hero number هم افزایش پیدا کرده است.

من تا امروز این دستگاه را داخل رک قرار نداده ام و فرصت امتحان کردن آن را هم نداشته ام، بنابراین هر آنچه در اینجا آمده تنها چیزهایی است که در مستندات EMC بیان شده است و ممکن است نظرات هر کس بنا بر تجربه و کار با دستگاه متفاوت از این باشد.

معماری:

آیا ما بالاخره از دست سیستم عامل ویندوز FLARE بر روی SP ها راحت شدیم ؟ طبق چیزی که EMC  میگوید, بلی.

اگر بلاگ Chad  را دنبال کرده باشید احتمالا ایده ای در مورد برخی از ویژگی های قبلی معمارایی که در Unity  اعمال شده است، را دارید.

به طور خلاصه، در حال حاضر یک سیستم عامل SUSE-based  با تمامیه ویژگی ها  (Block, VVOLS and File)  در یک فضای مشترک وجود دارد. به نظر من این چیزی بوده که ما امیدوار بودیم در VNX2 ببینیم که در این محصول دیده میشود.

تصویر شماره ۳

برخی  از ویژگی های این معماری جدید شامل:

  • یک فایل سیستم ۶۴ بیت –  و پشتیبانی از فضای 64TB
  • پشتیبانی از IP multi-tenancy
  • Unified snapshots and replication ( قبلا این کار توسط ابزار های مختلف با کمی به هم ریختگی انجام میشد )
  • مدیریت کپی اطلاعات به هم پیوسته ( لازم است در این مورد اطلاعات بیشتری توسط EMC ارائه شود)
  • بهبود کیفیت سرویس یا QoS و Quota management
  • خدمات رمزنگاری و آنتی ویروس
  • محافظت داده (Data Protection ) “مدرن”

Storage Pool

Storage Pool ها از نسخه ۳۰ FLARE وجود دارند ولی این سری از نسل های پیشین خود کمی توانا تر هستند.

برخی از ویژگی ها عبارت اند از:

  • تغییر عملوند هایی مثل Create, Expand, Modify و Delete .
  • کاربران میتوانند Storage Pool ها را مانیتور و پیکربندی کنند . ( برای مکان هایی با تجهیزات غیر معمول مفید است )

کاربران حتی میتوانند :

  • فضای استفاده شده در حال حاضر یا گذشته
  • جا به جایی FAST VP  و توزیع داده در Tierهای متفاوت Storage Pool
  • فضایی که Snapshot میگیرد و یا قوانین حذف

را هم ببیند.

در زیر، یک جدول مفید که حداکثر فضا برای یک Storage Pool  در هر Unity Model  را مشخص کرده است آمده است.

تصویر شماره ۴

به یاد داشته باشید که اجزا ی فایل، که درون بخشی که EMC آنها را NAS Servers می نامد، قرار دارد، بسیارشبیه DATA  Mover  مجازی عمل میکنند.

در آینده نزدیک با عمق بیشتری به بررسی این مطالب میپردازیم.

تصویر شماره ۵

Speed and Feeds

جدول زیر شامل اطلاعات در مورد جزئیات مدل های مختلف  ( بجز از UnityVSA است که در ادامه پوشش داده خواهد شد) است.

با یاد آروی این نکته که ( Unity 500 ( F  از ۳۵۰ درایور در حالت اولیه تا  ۵۰۰ درایور را با 2H16 پشتیبانی میکند.

( Unity 600 ( F  نیز ۵۰۰ درایور و ۱۰۰۰ درایور را با2H16  پشتیبانی میکند.

تصویر شماره ۶

یک  DPE در Unity شامل ۲ عدد Storage Processors ) SPs )  است که هر یک شامل :

  • A single socket CPU Intel Haswell processor with 6-12 cores each
  • DDR4 DIMM slots
  • Embedded ports :
  • ( 2x 1GbE RJ45 ports ( management and service
  • ( 2x 10GbE RJ45 ports ( front-end
  • ( 2x CNA ports (front-end; configured during OE install for either FC or Ethernet
  • ( 2x mini-HD SAS ports (12Gb SAS DAE connectivity
  • 1x USB port
  • Front end connectivity is IP/iSCSI & Fibre Channel
  • Back end connective to drives is 12Gb SAS

تمامی مدل های Unity Hybrid میتوانند از Drive Enclosure های ۲ یونیت که تا ۲۵ عدد درایور ۲.۵ اینچی و یا  Drive Enclosure های ۳ یونیت که تا ۱۵ عدد درایور ۳.۵ اینچی دارا هستند را، پشتیبانی کنند.

قابل ذکر است که مدل  ALL- FLASH  تنها Drive Enclosure های ۲ یونیت را پشتیبانی میکنند.  البته نیازی هم برای پشتیبانی Drive Enclosure های ۳ یونیت نیست.

در زیر جدول لیست درایور های پشتیبانی شده توسط Unity، ارائه شده است .

 

تصویر شماره ۷

UnityVSA

حتما تا به حال در مورد vVNX شنیده اید. UnityVSA همان مفهوم را گرفته و به Unity اعمال کرده است و محصول جدیدی تحت عنوان UnityVSA معرفی کرده است.

جدول زیر اطلاعاتی در مورد تنظیمات ساده ای که برای راه اندازی و به کار گیری این دستگاه لازم است بیان کرده است.

تصویر شماره ۸

ویژگی  parity  هم به همان اندازه که در سیستم های مجازی میتواند باشد در اینجا وجود دارد.

تصویر شماره ۹

Unity Unisphere

در ابتدای این مقاله اشاره شد که در این نسخه از Unisphere نیازی به Java  نیست. به علاوه کاربران این نسخه از Unisphere  قابلیت های زیر را هم دارا هستند.

  • از بین بردن نگرانی های امنیتی به علت استفاده از جاوا
  • فضایی مرتب و تمیز برای استفاده
  • یک UI مسطح ( Flat ) که اجازه استفاده از تمامی  تابع ها را در صفحه اولیه در یک گروه را میدهد.
  • قابل استفاده بودن تعداد زیادی از  Browser ها در نتیجه  استفاده از HTML 5 مثل:
  • Google Chrome 33 or later .
  • Internet Explorer 10 or later .
  • Mozilla Firefox 28 or later .
  • Apple Safari 6 or later .

شکل زیر تصویری از UI جدید است که همان طور که مشاهده میکنید تفاوت زیادی با  Navisphere و Unisphere  دارد.

تصویر شماره ۱۰

نتیجه:

من مدت زیادی هست که با EMC های ردهMidrange کار کرده ام و در اکثر مواقع محصولات این رده توانستند که جواب مناسبی برای بسیاری از راه حل ها باشند. با اینکه رده VNX2 ها خیلی در زمان خودشان با سایر محصولات  تناسبی نداشت، ولیکن Unity ها این فضا را شکستند و توانستند که خیلی مدرن تر از سری های پیشین خود باشند. قطعا برای دیدن مزایا و معایب این دستگاه باید منتظر باشیم تا در آینده ببینیم که چه بازخوردی از این سری خواهیم داشت. ولی به طور کلی به نظر من اگر شما در بازار به دنبال EMC Midrange هستید پرسش در مورد محصول جدید EMC Unity  ضرری ندارد و ممکن است برای شما این سری کاراتر از سری های پیشین باشد.

معرفی EMC VNX MirrorView

معرفی  EMC VNX – MirrorView

MirrorView قابلیت Replication لایه Block برای محصولات رده VNX است. MirrorView دارای دو شیوه Mirroring است :

  • (MirroView/S (Synchronous
  • (MirrorView/A (Asynchronous

MirrorView تکنولوژی ایست که می تواند Block های داده ها را در سایت دومی، Mirror نماید. این قابلیت یک راهکار مناسب برایReplication داده ها در طرح Disaster Recovery است. MirrorView یک راهکار LUN Centric است یعنی در این راهکار یک LUN اولیه موجود در VNX سایت عملیاتی با LUN ثانویه موجود در VNX سایت دوم، Replicate می شوند و این همسان سازی تنها در لایه LUN صورت می گیرد.

MirrorView/S

MirrorView/S قابلیت Synchronous Replication را در فواصل کوتاه فراهم می آورد. در صورت استفاده از  Synchronous Replication، آنگاه RPO یا همان Recovery Point Objective برابر با صفر است. این یعنی اگر حتی سایت اول دچار حوادثی نظیر آتش سوزی، سیل و …. شود، شما حتی یک بیت داده را از دست نخواهید داد!!

فرآیند فعالیت  MirrorView/S بدین شیوه است :

  1. هاست متصل به VNX سایت اول، یک دستور Write را ارسال می نماید.
  2. VNX سایت اول، داده ها را برای VNX سایت دوم ارسال می نماید.
  3. VNX سایت دوم پس از دریافت داده، یک پیام Acknowledges مبتنی بر Write داده به VNX سایت اول ارسال می کند.
  4. VNX سایت اول، یک یک پیام Acknowledges مبتنی بر Write داده به هاست ارسال می کند.

تصویر ذیل گویا فرآیند ذکر شده است.

درک جریان داده در MirrorView/S بسیار مهم است. نتیجه بررسی RTT یا همان Round Trip Time، بین دو تجهیز VNX بایستی کمتر و یا مساوی ۱۰ msباشد. RTT بالا به معنای Response Time بسیار بالا برای هاست است و باعث کندی عملکرد کل سامانه می شود.

MirrorView/A

MirrorView/A قابلیت Replication را در مسافتهای طولانی فراهم می آورد. این قابلیت می تواند مابین VNX هایی که دارای RTT بالاتر از ۱۰ ms تا حداکثر ۲۰۰ ms است، استفاده شود. MirrorView Asynchronous بصورت دوره های تناوبی شروع به بروزرسانی داده ها در سایت دوم می کند. در این مکانیزم داده های در تغییرات داده ها را درسایت اول توسط MirrorView/A، ردیابی می نماید و آنگاه آن تغییرات را بر اساس RPO تنظیم شده از سوی کاربر، برای VNX سایت دوم ارسال می دارد.

فرآیند عملکرد MirrorView/A بدین شیوه است :

  1. هاست متصل به VNX سایت اول، یک دستور Write را ارسال می نماید.
  2. VNX سایت اول، پس از دریافت داده یک پیام Acknowledge برای هاست ارسال می دارد.
  3. VNX سایت اول، بر اساس RPO تنظیم شده، تغییرات در داده های سایت اول را برای VNX سایت دوم ارسال می کند.
  4. VNX سایت دوم، داده ها را دریافت می کند و یک پیام Acknowledge برای VNX سایت اول، ارسال می دارد.

تصویر ذیل گویا فرآیند ذکر شده است.

 

Consistency groups

هر دو شیوه MirrorView/S و MirrorView/A از Consistency Groups پشتیبانی می کنند. Consistency Groups زمانی استفاده می شود که LUN ها نیاز به رعایت یک ترتیب پایدار در Replication دارند. برای مثال اگر شما در vMware خود یک Datastore مشتمل بر ۶ عدد LUN تولید نموده اید، برای Replication صحیح و قابل استفاده در سایت دوم نیاز است که تمامی این LUN ها و با همین ترتیب، Replicate شوند.

چگونه یک Storage Group بسازیم؟

چگونه یک Storage Group بسازیم؟

در این آموزش قصد داریم مقداری در خصوص فرآیندهایی که احتمالا روزانه یک مدیر Storage با آن درگیر است صحبت کنم.

درست کردن یک Lun

اولین مرحله از آموزش ما تولید یک LUN است. در این آموزش تمامی مراحل با بهره گیری از GUI انجام می شود ولیکن قابلیت انجام تمامی این مراحل توسط CLI نیز موجود است. بسیار خوب در ابتدا به EMC خود متصل شوید و پس از باز شدن صفحه اولیه Unisphere، تجهیز مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پس از آن در منوی بالایی بروی قسمت Storage بروید و آنگاه LUN را انتخاب نمایید.

Unisphere Storage Menu

وقتی که  LUN را انتخاب نمودید در صفحه بعد لیستی از تمامی LUN های موجود خود را مشاهده می نمایید. شما می توانید نحوه نمایش این لیست را به سلیقه و دلخواه خود تغییر دهید و یا حتی این لیست را بصورت یک فایل Export نمایید. از دکمه های پایین صفحه گزینه “ Create “ را انتخاب نمایید.

Unisphere – LUN Section

بعد از انتخاب دکمه ” Create ” پنجره زیر را می بینید :

Create New LUN https://infofurmanner.de/

قطعا چیزی که شما بروی تجهیز خود مشاهده می نمایید با تصویر فوق یکسان نیست. بنا به تنظیمات شما تفاوتهایی وجود دارد. در تصویر نمونه ما یک Pool با Raid 6 بنام Pool-Bronze داریم.

موارد ابتدایی که باید آنها را وارد نمایید و همچنین به خوبی درک نمایید عبارتند از :

  • آیا شما یک Pool LUN می خواهید و یا یک Raid Group LUN ؟
  • آیا LUN شما باید Thin باشد یا Thick ؟ آیا باید Deduplication روی آن فعال باشد یا خیر ؟
  • ظرفیت آن چقدر باید باشد و LUN ID آن چند باید باشد ؟

در این مثال، ما قصد داریم یک Pool LUN با سایز ۱۰۰ GB تولید کنیم.برای این منظور من از یک Storage Pool که از قبل ساخته شده است و Pool-Silver نام دارد، استفاده می کنم. من می خواهم این LUN بصورت Thin باشد. همچنین قصد دارم LUN ID شماره ۴۳۰۲۳ را برای آن انتخاب کنم.

Create New LUN

بعد از کلیک بروی گزینه “ Apply “ ، یک تاییدیه از شما گرفته می شود و آنگاه LUN تولید می شود و در نهایت یک پیغام ” Success ” دریافت می کنید.

همین! تمام شد! شما توانستید یک LUN بسازید. به همین سادگی!

اتصال به یک HOST

در اولین قدم ما یک LUN ساختیم. حال ما به یک Host برای اتصال و دسترسی به LUN نیاز داریم. در این مثال می خواهیم نحوه ساخت یک Host را فرا بگیریم. فرض کنید یک Host جدید در محیط ما به تازگی نصب و راه اندازی شده است ولیکن تا کنون روشن نشده است. اما ما از HBA WWN آن مطلع هستیم.

تا زمانی که سرور روشن نشده است، ما هیچ Host را در لیست Host List نخواهیم دید. در شرایط عادی پس از اتصال Host به Storage، عموما توسط یک Host Agent و یا Unsiphere Server Utility و در موارد خاصی هم بصورت دستی، Host خود را بروی تجهیز Register می نماید. Host Agent ها در دو نسخه ویندوزی و لینوکسی موجود هستند و با نصب آنها بروی سرور مربوطه فرآیند Auto Register اتفاق می افتد. لازم بذکر است که با توجه به اینکه vMware از شرکتهای زیر مجموعه EMC است، تمامی Hypervisor های این شرکت بصورت پیش فرض این Agent را در خود دارند.

در این مثال ما قصد داریم شیوه Manual Registration را انجام دهیم. برای این منظور به منوی Host رفته و آنگاه Initiators را انتخاب نمایید.

Unisphere Host Menu

تمامی هاستهای متصل به SAN حداقل یک Initiator در این لیست دارند. شما باید بتوانید صفحه شبیه تصویر زیر ببینید :

Unisphere – Initiators

بسیار خوب، چیزی که می بینید لیستی است از تمامی Initiator های موجود. یک قانون مهم : هر Initiator می تواند تنها در یک Storage Group باشد. هیچ استثنایی نیز ندارد. این قانون در واقع می گوید که : هر هاست تنها و تنها می تواند در یک Storage Group وجود داشته باشد. حال اگر با دقت بیشترب به تصویر ارائه شده نگاه کنید، درمی یابید که هر هاست می تواند بیش از یک Initiator نیز داشته باشد. پس می توان با شیوه ای خاص یک هاست را در چندین Storage Group قرار داد!

حال ببینیم چگونه می توان بین یک هاست و یک LUN توسط Storage Group ارتباط برقرار کرد.

در صورت رعایت اصول MPIO هر هاست دارای ۴ Initiator خواهد بود.

  1. host_HBA_1 connected to Port_X in Storage Processor A
  2. host_HBA_1 connected to Port_Y in Storage Processor B
  3. host_HBA_2 connected to Port_Z in Storage Processor A
  4. host_HBA_2 connected to Port_U in Storage Processor B

در این شیوهما هیچ Single Point Of Failure برای قطع ارتباط مابین هاست و Storage نداریم. از آنجاییکه نمی خواهم این آموزش پیچیده و غیر قابل درک شود و برای اینکه این مثال ساده تر پیش برود، فرض می کنیم که هاست ما دارای تنها یک Initiator است که به پورت ۵ ،SP A متصل است. در پایین صفحه شما می توانید دکمه Register را بیابید.

Create Initiator Record

بسیار خوب پس از انتخاب Register، در پنجره جدید WWN را وارد نمایید. پورت متصل به هاست را تعیین کنید و Failover Mode را در حالت Active-Active یا همان ALUA بگذارید و برای نام test_host و برای آن IP آدرس را وارد نمایید، آنگاه بروی دکمه  OK بفشارید.

Create Initiator Record

موفقیت آمیز بود و توانستیم یک هاست جدید تولید نماییم. حال پس از Refresh نمودن باید بتوانید هاست جدید را در لیست ببینید.

Unisphere – Our “fresh” Initiator

همانگونه که می بینید هاست جدید عضوی از Storage Group بنام management~ می باشد. management~ در واقع یک Storage Group خاص است. و هر هاستی که در آن حضور دارد بدین معناست که آن هاست درون هیچ Storage Group واقعی نیست.

بسیار خوب وارد Host List شوید. اسم هاست جدید را می توانید در اینجا ببینید:

Unisphere Host List

همانگونه که دریافتید ما هاست را بصورت دستی تولید کردیم. اکنون ما هاست خود را برای اضافه کردن به Storage Group در اختیار داریم.

تولید یک Storage Group

اگر هنوز نمی دانید که Storage Group چیست و چرا به آن نیاز داریم می توانید آموزش ” معرفی Access Logix، LUN Masking و Storage Groups ” را مطالعه نمایید.

برای درست کردن یک Storage Group خیلی ساده به قسمت Host > Storage Group بروید و آنگاه بروی گزینه Create کلیک نمایید و تنها نیاز است که برای آن یک نام تعیین کنید:

Create Storage Group

من یک Storage Group با نام new_SG درست کردم. پس از کلیک بروی گزینه OK یک سوال از شما پرسیده می شود مبتنی بر اینکه : آیا شما مطمئنید که …. ؟؟؟!!! قطعا. من که مطمئنم!! شما را نمی دونم!!

پس از آن شما شما یک پنجره شبیه این می بینید :

 

New Storage Group

همانگونه که می بینید فرآیند تولید موفقیت آمیز بوده و گزینه ” Yes, I want to add LUNs and/or connect host ” را انتخاب نمایید. این صفحه را خواهید دید :

 

Adding LUNs to Storage Group

در ابتدا شما باید گزینه (ADD LUN(s را انتخاب نمایید. LUN های تولید شده خود را بیابید و آنگاه گزینه “ Add “ را بفشارید.

یک موضوع مهم در اینجا، انتخاب Host LUN ID است. همانگونه که دید من برای این منظور هیچ مقداری وارد نکردم و Storage بصورت خودکار یک Host LUN ID را به هاست اعطا کرد. در صورت نیاز جهت آشنایی بیشتر با HLU/ALU می توانید به آموزش ” معرفی Access Logix، LUN Masking و Storage Groups ” مراجعه نمایید.

پس از انتخاب LUN مورد نظر بروی کلید “ Apply “ بفشارید و آنگاه Tab بعدی یعنی Host را انتخاب نمایید:

Connect Host to Storage Group

تنها کار که نیاز است در اینجا انجام دهید انتخاب هاست و یا هاستهای دلخواه است. در پایان گزینه OK را بفشارید.

خلاصه

 شاید در ابتدا کمی پیچیده بنظر برسد ولیکن تنها نیاز است که در انجام تمامی این فرآیندها دقت عمل داشته باشید. در نهایت این مسائل را نیز بیاد داشته باشید :

  • شما می توانید چند LUN را به تعدادی Storage Group اضافه نمایید، تنها لازم است که گزینه “ Show LUNs” را به “Already Connected To Different Storage Group “ تغییر دهید.
  • بصورت پیش فرض شما می توانید یک هاست را تنها در یک Storage Group قرار دهید و اگر هاستی را در Storage Group دومی قرار دهید، آنگاه آن هاست از عضویت Storage Group اول خارج می شود.
  • عضویت یک هاست در Storage Group بنام managment~ بمعنای عدم عضویت آن هاست در یک Storage Group واقعی است.